Մենք՝ հայերս, ումի՞ց ենք ինչ պահանջում

Այս օրերին բավականին արծարծվեց «Հիշում եմ և պահանջում» կարգախոսի փոփոխության փորձը: Առավել տարօրինակ էր, որ Հայոց ցեղասպանության 100-րդ տարելիցին ընդառաջ հաստատված ու շրջանառվող կարգախոսը պարզապես «Հիշում եմ»-ի խմբագրելու նախաձեռնությունը Հայոց ցեղասպանության թանգարան-ինստիտուտից էր գալիս: Հանրային արձագանքը համարժեք էր իրավիճակին, և այդ նախաձեռնությունը, կարծես, մարեց:

Բայց հարցն այդ չէ սոսկ: Ճիշտ է, «Հիշում եմ և պահանջում» կարգախոսը նույնպես խորհելու տեղ տալիս է: Ամեն դեպքում, այն հնարավորինս մոտ է հայության ընդհանուր կամ տիրապետող ընկալմանը: Այն առումով, որ ոչ միայն հիշում ենք, թե ինչ է կատարվել, ով և ինչու է իրականացրել Հայոց ցեղասպանությունը, այլև պահանջում ենք և շարունակելու ենք պահանջել արդարության վերահաստատում:

Իսկ խորհելու պարագան, կարծում եմ, պարզ է: Նախ, հիշելու մասին: Այստեղ երևի նույնիսկ քննարկելու բան չկա, որովհետև էլ ո՞վ ես դու, եթե չես հիշում: Ոչ միայն Ցեղասպանության մասին չես հիշում, այլ, առհասարակ, չգիտես քո իսկ ժողովրդի պատմությունը, քո իսկ նախնյաց անցյալն ու գործերը: Ո՞վ ես, եթե չես հիշում: Այնպես՝ կենսաբանական օրգանիզմ, մանկո՛ւրտ:

Հիմնականը պահանջելու պահն է: Ու դա կարևոր է այնքանով, որ ենթադրում է պայքար, գործունեություն, նպատակայնույթուն ու նպատակին հասնելուն ուղղված գործողությունների ծրագիր: Բայց այստեղ էլ նրբություններ կան:

Պահանջելը, սովորաբար, ենթադրում է, առնվազն երկու իրավիճակ: Մեկը, երբ պահանջատերը հիմնվում է իրավունքի (տվյալ դեպքում՝ միջազգային իրավունքի), անհերքելի փաստերի և իրողությունների վրա: Մյուսը, երբ պահանջատերը հիմնվում է ոչ միայն վերը ասվածի, այլև իր զորության, իր ուժի, իր կշռի վրա: Երկու դեպքում էլ, իհարկե, պահանջելը ենթադրում է որևէ սուբյեկտ, որին էլ պահանջը ներկայացվում է: Դա կարող է լինել միջազգային որևէ ատյան, դա կարող է լինել պարզապես երկրորդ կողմ:

Հարց է ծագում, թե մենք՝ հայերս, ումի՞ց ենք ինչ պահանջում: ՄԱԿ-ի՞ց, միջազգային դատարանի՞ց, գերտերությունների՞ց, թե՞ Թուրքիայից: Անցած հարյուրամյակը, կարծես, հուշում է, որ թե՛ մեկ, թե՛ մյուս դեպքում պահանջները, անկախ այն բանից, թե որքանով են հիմնավորված, որքանով են հենված անբեկանելի իրողությունների վրա, մեծ հաշվով, ոչինչի չեն հանգեցնում:

Մի փոքր շեղվելով՝ կարելի է, օրինակ, նկատել, որ տասնամյակներ շարունակ ամերիկահայությունը ԱՄՆ իրարահաջորդ նախագահներից պահանջում է Հայոց ցեղաբպանության ճանաչում և դատապարտում: Դրա վրա նշանակալի մարդկային, կազմակերպչական, նաև՝ նյութական ռեսուրսներ են ծախսվում: Եվ՝ ի՞նչ: Ենթադրենք, թե մի օր, առավելապես սեփական՝ ԱՄՆ պետականության շահերից կամ ինչ-ինչ հաշվարկներից ելնելով, Միացյալ Նահանգների որևէ նախագահ Ապրիլի 24-ին ոչ թե «Մեծ եղեռն» է բնորոշում մեր ազգի հայրանեզրկումն ու սիստեմավորված բնաջնջման հանցանքը, այլ ասում է հենց Ցեղասպանություն: Ո՞րն է հաջորդ քայլը:

Ենթադրենք, թե մի օր, կոնկրետ Իսրայելը, իր և թուրքական պետության հարաբերություններում ինչ-որ բան ստանալու կամ պոկելու հաշվարկով ճանաչում է Հայոց ցեղասպանությունը: Դրանից մեր պահանջի հարցը լուծվո՞ւմ է:

Անհնար է, բայց մի պահ ենթադրենք, որ թուրքական կառավարությունն է ներողություն խնդրում ու ճանայում իր նախորդի՝ մարդկայնության դեմ գործած և վաղեմության ժամկետ չունեցող ոճիրը: Վե՞րջ, ընդունում ենք ներողությունն ու, ինչպես շարունակ աջուձախից զանազան օտարներ հուշում են՝ «ապագային նայելով շարժվում առա՞ջ»:

Կներեք, քանի՞ գրոշ արժե անցյալից ու հիշողությունից անդամահատված ապագան:

Մի՞թե ցեղասպանված մեր մեծերից շատերն էլ ապագային չէին նայում, նույն Թուրքիայում, նույն երիտթուրքերի հետ, ասենք, 1908-ին, նաև՝ դրանից ու նույնիսկ Ադանայի ջարդերից հետո: Եվ ինչի՞ հասան:

Եվ նկատենք, որ մեր այդ նախնիները, անցյալի շատ ու շատ գործիչները իրենց ինտելեկտով, պատրաստվածությամբ ու աշխարհընկալմամբ հաստատ ավելի բարձր մակարդակի վրա էին, քան ժամանակակից բազմաթիվ գործիչներ:

Կարճ ասած՝ «Հիշում եմ ու պահանջում»: Այո՛: Բայց պահանջելու իմ ընկալումը այլ է: Պահանջել, առաջին հերթին նշանակում է հզորանալ, զարգանալ թե՛ գիտակրթական, թե՛ սոցիալ-տնտեսական, թե՛ ռազմաքաղաքական առումներով: Այնպես ու այն կարգի, որ ցանկացած պահի պատրաստ լինես ներկայացնել արդար պահանջդ այնպես, որ դիմացինը չունենա այլ տարբերակ, քան այդ պահանջն ընդունելը:

Ընդսմին. արդարությունը ոչ թե պահանջում են, այլ հաստատում:

Իսկ դրա համար պետք է ոչ թե խարխլել վերջապես վերականգնած սեփական պետականությունը, այլ ուժեղացնել այն: Իսկ դրա համար պետք է շարունակաբար ուժեղացնել մեր բանակը, պետք է արդիականացնել ու ազգային հենքի վրա պահել մեր կրթությունը, այլ ոչ թե այն փռել օտար և արատներ ու պղծություն սերմանող անհասկանալի, անազգ ու անհայրենիք հերձվածողների ոտքերի տակ:

Ու էլի շատ և շատ բաներ են պետք: Չնայած, կներեք, ես ինչպես ու որ կողմից նայում եմ, դեռ որ հակառակն անելու մեջ ենք հմուտ ու խանդավառ:

Արմեն Հակոբյան

7or.am

դիտվել է 478 անգամ
Լրահոս
Ճիպոտահարող գազան տղամարդը Եթե Վեհափառը հաստատուն մնա իր կամքի մեջ, մենք կարճ ժամանակում կհաղթենք կիսաթուրքերին Արդեն 9 տարի մենք գրեթե ձմեռ չենք ունենում «Թափառող հավատացյալների հոտն» ի՞նչն է ծափահարում՝ 5000 զավակների եղերական մահը՞, Արցախի կորուստը՞ Արևմուտքում սառեցված ռուսական ակտիվների բռնшգրավումը անկանխատեսելի հետևանքներ կունենա Եվրամիության համար․ Օրբան Վանաձորում 22-ամյա վարորդը «Mercedes»-ով վրшերթի է ենթարկել ճանապարհը չթույլատրելի հատվածով անցնող 73-ամյա հետիոտնին․ վերջինը տեղում մшհшցել է Իշխանությունը չի կարողանում հաղթել Եկեղեցուն․Փաշինյանը թևակոխում է ավելի վտանգավոր փուլ Արագածոտնի թեմը դատապարտում է իր առաջնորդի նկատմամբ կատարվող բռնաճնշումը Հայ Ազգային Կոնգրեսը կմասնակցի 2026 թվականի խորհրդարանական ընտրություններին Ինչպես հաղթել Նիկոլին մինչև 2026 թ. փրայմերիզ ընդդիմության ներսում․ Սամվել Ֆարմանյան Դուք վկայեցիք, որ ծառայում եք Մայր Եկեղեցուն. Սամվել դպիր Գրիգորյանը՝ Արմավիրի թեմի քահանաներին ՀԱԿ նախագահ է վերընտրվել Լևոն Տեր-Պետրոսյանը Արցախ վերադարձի իրավունքը «անիրատեսական» է, երբ բացակայում է քաղաքական կամքը․ Հակոբյան Նիկոլ Փաշինյանը հող է նախապատրաստում եկեղեցին կառավարությանը ենթարկեցնելու համար․ Խաչատրյան Պատվերը քաղաքական էր, դատարանն ազատ արձակեց Հակոբյանի վրա մեջքից հարձակված խուժանին․ քաղաքագետ Վահագն Չախալյանին բանտախցում պահում են անմարդկային պայմաններում․ ահազանգ «Բանավեճն ավարտվեց, Նիկոլն անձնատուր եղավ»․ Լևոն Զուրաբյան Այգեշատի եկեղեցում կախել են ՀՀ դրոշը. Սիոն Սրբազանը զեղչեց Վեհափառի անունը Որքա՞ն են Փաշինյանի արտասահմանյան գործուղումները «նստել» բյուջեի վրա. Sputnik Արմենիա Քաղաքական դերակատարները հարձակվում են եկեղեցու վրա՝ իրենց մրցակիցներին թուլացնելու նպատակով. Հայաստանին անհրաժեշտ են թե՛ արդյունավետ պետություն, թե՛ արժանահավատ եկեղեցի. Խաժակ Սրբազան «Անկյունաքարային հարցերի վերաբերյալ առկա է փոխըմբռնում». ընդդիմադիրները հանդիպում են ունեցել «Հավատում ենք, որ արդար դատավարություն կլինի ու տղաները դուրս կգան». եկեղեցու դեմ պայքարին միացած Վազգեն Միրզախանյանը հավատացնում է, թե իրեն շատ է մտահոգում, որ Սրբազան Հայրերը կալանքի մեջ են
Ամենաընթերցվածները
Շուտով
Դեկտեմբերի 15-ին՝ ժամը 14։30-ին, Հայելի ակումբի հյուրն է Խաչիկ Մանուկյանը Դեկտեմբերի 15-ին՝ ժամը 12։00-ին, Հայելի ակումբի հյուրն է Նաիրա Զոհրաբյանը Դեկտեմբերի 15-ին՝ ժամը 11։00-ին, Հայելի ակումբի հյուրն է Լարիսա Ալավերդյանը Դեկտեմբերի 12-ին՝ ժամը 15։00-ին, Հայելի ակումբի հյուրն է Հենրիխ Դանիելյանը Դեկտեմբերի 12-ին՝ ժամը 12։00-ին, Հայելի ակումբի հյուրն է Զարուհի Փոստանջյանը Դեկտեմբերի 12-ին՝ ժամը 13։00-ին, Հայելի ակումբի հյուրն է Հայկ Այվազյանը Դեկտեմբերի 12-ին՝ ժամը 11։30-ին, Հայելի ակումբի հյուրն է Վոլոդյա Հովհաննիսյանը Դեկտեմբերի 11-ին՝ ժամը 14։00-ին, Հայելի ակումբի հյուրն է Նարե Սոսեն Դեկտեմբերի 11-ին՝ ժամը 15։00-ին, Հայելի ակումբի հյուրն է Սեյրան Չիլինգարյանը Դեկտեմբերի 11-ին՝ ժամը 16։00-ին, Հայելի ակումբի հյուրն է Սամվել Հակոբյանը
Հետևեք մեզ Viber-ում https://cutt.ly/5wn8sJBS
Hayeli.am